Een vleugje geschiedenis

Het centrum van Luik, waar de Galeries Saint-Lambert gevestigd zijn, is al decennialang de place to be voor handelszaken. Zo vestigde de familie Vaxelaire er in de 19de eeuw haar eerste Luikse winkel, al snel gevolgd door de legendarische Grand Bazar, en later de Bon Marché en de Innovation.

Deze winkels maakten deze plek al gauw tot de belangrijkste commerciële zone van het hypercentrum.

De oudere generatie onder ons herinnert zich vast nog de pracht en de magie van de versiering die er - vooral dan tijdens de eindejaarsfeesten - schitterde en de architecturaal opmerkelijke gevels van deze winkels.

Het verleden van deze plek is ook nauw verbonden met de geschiedenis van de Cité Ardente ( de Vurige Stede) en de symbolische Place Saint-Lambert.

Het concept 'modernisme' dat de plak zwaaide begin de jaren 1970 wil de wagen ingang doen vinden in de stad. Men maakt het plein klaar voor een autowegverbinding, een busstation, een metro en een hele reeks parkings. De projecten schieten als paddenstoelen uit de grond, een gapend gat blijft open liggen en het centrum wordt het toneel voor archeologische opgravingen.

Het centrum ligt er verlaten bij, een na een sluiten de winkels hun deuren, te beginnen met de legendarische Grand Bazar.

Pas een tiental jaren later begint dit commerciële hart zachtjes weer te kloppen. Eerst langzaam, met de bouw van het Ilot Saint-Michel (momenteel Espace Saint Michel), daarna (begin 2000) met het project rond de Galeries Saint-Lambert.

Heel wat activiteit en vertragingen later, te wijten aan het klasseren van de gevel en de nodige onteigeningen opent het commerciële complex, dat twee wijken verbindt met een glazen doorsteek, eindelijk zijn deuren in 2004.

De Galeries Saint-Lambert zijn een feit ... Ze bestrijken een oppervlakte van 43.484 m² waarvan 41.114 m² commerciële oppervlakte.

Men wil van deze plek de commerciële long van het hypercentrum maken op een moment waarop het de algemene tendens in Europa is om handelsactiviteiten onder te brengen in shoppingcentra in de periferie.

Vandaag bieden de Galeries Saint-Lambert onderdak aan meer dan 40 winkels in het hartje van Luik.

Heel wat meer dan een commercieel centrum, een echte agora


Door de jaren heen groeiden de Galeries Saint-Lambert uit tot een openbaar plein, een gezellige agora omringd met winkels. Afspreken, kuieren, discuteren, activiteiten en bijeenkomsten bijwonen, het kan er allemaal ... Kortom, het is meer dan een plek waar je je boodschappen kan doen. Er wordt ook geleefd!

De filosofie gaat heel wat verder dan een place to be voor shoplustigen.

De Galeries zijn helemaal opgenomen in het hart van Luik en leven op het ritme van de grote evenementen die het plein tot leven brengen.

U herinnert zich vast nog de grootste superheldenbijeenkomst ter wereld, in mei 2013, of het
'post-it'-werk op de glaspartij van de Galeries bij de doortocht van de Ronde van Frankrijk. Een record van maar liefst 19.000 post-its dat zelfs de Guiness World Records haalde.
Uw winkelafspraak in het centrum van Luik

Ter gelegenheid van hun 10de verjaardag kozen de Galeries Saint-Lambert een slogan die hen uitstekend typeert: "Votre shopping au coeur de Liège"

Met 40 boetieks, horecazaken en grote internationale merken klokken de Galeries Saint-Lambert jaarlijks af op ongeveer 6,5 miljoen bezoekers. Een snel rekensommetje leert ons dat ze de afgelopen 10 jaar om en bij de 50 miljoen bezoekers over de vloer kregen!

Een overweldigend succes dat de Galeries samen met u, de hele septembermaand 2014 lang, gevierd hebben!